2011-07-03

(ro) Firefox și diacriticele vechi și noi

Recent s-a lansat www.cațavencii.ro www.catavencii.ro, și pentru un sit nou nouț mi s-a părut înapoiată alegerea de a folosi diacriticele vechi cu sedilă, mai ales când există soluții tehnice pentru rezolvarea problemei pătrățelelor în navigatoarele mai vechi. Dar sedile din titlurile articolelor arătau foarte corect în Firefox.

Am făcut două capturi de ecran pentru Firefox 5 și Google Chrome 12 și le-am pus într-un gif animat:

Google Chrome afișa pagina cu sedile, precum Opera 11.50 și Internet Explorer 9.0. Inițial am crezut că este vorba de un bug și l-am raportat #668996, dar s-a dovedit că nu este un bug ci un/o „feature”!

Firefox începând cu versiunea 4 randează textul în funcție de limba aleasă pentru setările locale din sistem. Din păcate nu toate fonturile din Windows 7 vin cu această facilitate, asta explică de ce fontul „Times New Roman” din animația de mai sus și-a păstrat diacriticele cu sedilă.

Alte situri precum www.capisci.ro sunt desedilizate complet. Vezi articolul despre diacritice:


Cei de la capisci au această notă „Textul articolului este scris intenţionat cu semne diacritice greşite la literele ş şi ţ pentru a permite citirea lui de către aceia care probabil sînt cei mai interesaţi de subiect, adică aceia care văd pătrăţele în locul literelor corespunzătoare cu diacritice corecte.” :)

Pentru a preveni înlocuirea automată codul html trebuie să conțină indicații despre limbă precum lang="en".

În viitorul apropriat sistemele de operare vor avea toate fonturile actualizate și cel puțin Firefox va afișa internetul românesc corect!

Merită totuși menționat faptul că acest lucru se poate face acum cu ajutorul extensiei FoxReplace! Eu am ales să fac conversia manual, apăsând tasta F2. Puteți importa direct fișierul meu de configurare.

No comments: